Let it snow let it snow let it snow... - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu Let it snow let it snow let it snow... - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu

Let it snow let it snow let it snow...

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

24 December 2012 | Indonesië, Kalibukbuk

Ja wat zou het toch fijn zijn als het in 2013 gewoon start met sneeuwen... Niet met die grote koude witte vlokken maar met geld voor Coba Baca. We hebben prachtige stukken land gezien en dat maakt het dromen alleen nog maar leuker. Want wauw wat zou het gaaf zijn als daar straks gewoon een twee verdiepingen hoge bibliotheek staat. Gloedje nieuw, volledig ingericht, mooie klaslokalen, speelhoek voor de aller kleinste.. dromen zat!
En het allermooiste is...met een beetje geluk zijn dromen geen bedrog :D

Nu even over hoe het met mij gaat. Met mij gaat het goed haha. Gister ben ik met Coba en Peer naar de christelijke kerstviering van Lion King (een kinder tehuis in Singaraja geweest). Het was ontzettend gezellig, ik moest wel even wennen aan de uitbundigheid van de mensen maar... iedereen is zo lief en welkom. Kau sahabatku, Kau saudaraku (jij bent mijn vriend, jij bent mijn familie) Leuk om mee te maken en het gaf best wel het kerst gevoel wat hier verder ver te zoeken is:P want.. met kerst hoort het koud te zijn en dat is het hier nou niet bepaald haha

Verder heb ik nu 3 dagen vrij en ik moet zeggen daar was ik stiekem ook best aan toe. Heb vrij veel gewerkt voor Coba Baca en school maar daarnaast ook geconfronteerd met armoede en minder leuke (Nederlandse) mensen. Toen Masha, super leuke Nederlandse meid!, hier was raakte we 's avonds in gesprek met een man die beweerde dat er geen armoede is op Bali. Nja oke prima u, uw mening ik de mijne. Hij ging er alleen vrij lang op door wat t niet bepaald gezelliger maakte. En misschien wel het meest frustrerende was dat er op dat moment een Balinees bij ons aan tafel zat, Gede Zebra, die geregeld op het strand sliep omdat z'n ouders te ver weg wonen om naar huis te gaan en hij eigenlijk niet naar huis kan voor hij een baan (lees: geld) heeft. Beetje jammer alleen dat hij vrij rustig is dus dat werk vinden in de horeca, zonder opleiding, momenteel nogal lastig is. Zebra heeft vervolgens een paar dagen bij mij gewoond omdat er een kamer vrij was aangezien Elisa weg is. T duurde een tijdje voor hij het accepteerde maar een bed en fatsoenlijk ontbijt was toen hij om 3 uur 's nachts bij kantin zat te bibberen van de kou toch wel aantrekkelijk. Ik dacht met Zebra m'n portie armoede wel gehad te hebben tot ik bij Kadek thuis kwam. Deze lieve 22 jarige jongen heeft een dochtertje van een jaar en 2 maanden, Putu Sukma. . En die was ziek, vast zittende hoest en ze is ontzettend dun. Ik gaf aan dat het misschien een idee zou zijn als ze met haar naar de dokter zouden gaan maar daar was geen geld voor. Na 2 dagen ben ik dus met Kadek en Putu, op de brommer naar de dokter gegaan. Voor wel geteld 5 euro hebben we daar medicijnen gehaald en groei melk :-) Man opeens kon ze even stoppen met huilen en dronk ze in no-time 1,5 fles leeg. De moeder van Putu is niet meer in beeld want die wilde na 3 maanden scheiden van Kadek omdat hij dus niet bepaald rijk is. Gelukkig hebben m'n ouders meteen een mooi bedrag overgemaakt en ben ik vandaag naar de supermarkt geweest waar ik groei melk en andere baby/peuter voeding geshopt heb. Kadek en zijn ouders (ze wonen met de halve familie daar op het erf, 5 broers + aanhang en kinderen) waren super blij met de eerste lading en het is toch wel een erg prettig idee dat Putu Sukma vanavond met een goed gevulde buik in slaap kan vallen.

Hard werken maakt niet moe en geeft mega veel voldoening maar het zien van armoede went nooit. En natuurlijk de situatie is hier niet te vergelijken met Nederland want dan zou iedereen hier arm zijn en dat is absoluut niet waar. Maar wanneer er geen/onvoldoende gezond eten is, dan is dat toch wel hard. En het is onmogelijk iedereen te helpen maar ik ben heel blij dat ik op deze manier Putu Sukma en haar bezorgde vader een beetje kan helpen. Hopelijk krijg ik Kadek ook nog zo ver dat hij een cursus Engels gaat volgen bij Coba Baca want als hij Engels spreekt, komt een vaste baan hopelijk wat dichterbij :-)

Maar zelfs met al dat soort dingen moet ik zeggen dat ik absoluut gelukkig ben :-) De mensen zijn lief en ik mag echt niet klagen over alle zorg van lieve Balinezen, Expats en toeristen.

Zo hadden de ouders van Claudia me uitgenodigd om met de kinderen van het strand te komen zwemmen bij Villa Romy. Nou echt fantastisch! We liepen richting de villa toe en toen kwamen we een Australische man tegen die het zo leuk vond hoe de kinderen mij hadden begroet dat hij ons allemaal trakteerde op een ijsje, super start dus! Na dit ijsje door naar Villa Romy waar we 1,5 uur lang aan 1 stuk door gezwommen hebben! Van steentjes op duiken tot bommetjes maken en chillen op het luchtbed. Fantastisch, toen iedereen moe werd stonden er lekkere loempia's klaar, kon er gebiljard worden en gespeeld met de hond. Als afsluiter kregen ze ook hier nog een ijsje. Nou echt daar kon geen schoolreisje tegen op. De kinderen hebben genoten voor 10 en stiekem voelde ik me ook weer even 10 haha.
Verder ben ik door Coba en Peer uitgenodigd 2e kerstdag in Chonos hotel met hen te komen eten en heb ik geregeld daar dan ook een nacht te slapen :-). Morgen, 1e kerstdag vertrek ik naar Adirama waar een mega grote dansvoorstelling schijnt te zijn en ook daar zal ik een nachtje slapen. Heerlijk dus, mezelf lekker een paar dagen verwennen.

Heel veel liefs en alvast hele fijne kerstdagen!

Dikke kus en warme knuffel,

Kirsten

  • 26 December 2012 - 16:06

    Linda:

    Lieve Kirsten,
    Wat een mooi verslag en hoe raak je de kerstgedachte. Armoe zou niet moeten bestaan en is ook niet nodig. Als we allemaal wat meer zouden willen delen, zou armoede snel de wereld uit zijn.
    Geniet van je vrije kerstdagen en op naar het volgende verslag en wie weet komen je dromen in 2013 al wel uit.
    Liefs van ons viertjes
    Jelle, Nadine, Noah en Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Een hoop nieuwe landen,mensen en culturen leren kennen...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 114494

Voorgaande reizen:

05 December 2019 - 29 December 2019

Colombia

22 Juli 2014 - 31 Januari 2015

Maleisië, Bali en stage op de Filipijnen

03 Juli 2013 - 01 September 2013

Let the sun shine!

11 November 2012 - 24 Januari 2013

Stage Humanitarian management 2

29 Juni 2012 - 16 Augustus 2012

Vietnam (of toch niet:?) Maleisie & Bali 2012

01 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Java - Bali 2011

04 Juni 2010 - 14 Augustus 2010

Bali en omgeving

13 Juli 2008 - 12 Augustus 2008

Mijn eerste reis

15 Juli 0000 - 30 November -0001

Zuid-oost Azie 2009

Landen bezocht: