Van gezout ei tot Halo Halo... - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu Van gezout ei tot Halo Halo... - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu

Van gezout ei tot Halo Halo...

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

07 September 2014 | Filipijnen, Manilla

Eten, eten en nog meer eten... Jessie, één van de tour leiders van Smokey Tours, had het mij de eerste week al verteld, Filipino's houden van (zoet) eten en eten gerust 4 tot 8 keer per dag. Nou dat heb ik geweten. Gister heb ik samen met drie andere studenten de Market-tour gedaan. Tijdens deze tour bezochten de we lokale markt en dat hebben we geweten of gegeten? Na de eerste 50 meter was het al raak. De eerste lekkernij stond op ons te wachten, rijst bereidt in gesuikerd bananenblad en een soort van rijst cake gekookt in kokosmelk en palm suiker, lekker. Met plak vingers liepen we vervolgens verder naar een plek waar veel kruiden en "geluksbrengers" verkocht werden. Studie succes nodig? brand een kaarsje. Last van je menstruatie? Geen probleem, daar hebben ze wel een kruiden drankje voor. Wij hebben hier netjes voor bedankt en zijn verder gelopen naar een kerk die echt bizar druk was. Wat me op viel is dat mensen gewoon in en uit liepen, Maria beelden aanraakten, opgingen in het gezang, biechten of net als ik gewoon rond keken. Een gezellige mix dus.

Na dit kerk bezoek was het tijd voor het proeven van Mangosteen. Deze zoete vrucht kende ik al vanuit Bali en is absoluut mijn favoriet. Het zoute, paarse ei dat we daarna kregen was een stuk minder mijn ding. Het deed me denken aan over datum te zoute room kaas (terwijl ik dit schrijf, voel ik weer de structuur in mijn mond) en na één hapje heb ik het dan ook echt op gegeven, hoe kunnen mensen hier van genieten? Een kleine 100 meter verderop kon ik deze vieze smaak al weer weg spoelen met een heerlijke rambutan en een vrucht met spicy dip waarvan ik de naam even vergeten ben. Met het zweet ondertussen op ons hele lichaam, liepen we verder naar de islamitische wijk hier in Manila. De producten die daar verkocht werden zijn weer net anders en ik zag ook meteen de 1e moskee sinds ik in Manila ben. Jessie onze gids wist hier echt alles over te vertellen wat dit, op het oog niet echt boeiende stukje, toch interessant maakte! Van de islamitische wijk gingen we door naar de Chinese wijk waar we Hopia <3 (een soort moon-cakeje) hebben gegeten. Het leuke was dat we ook meteen weer in een totaal andere wereld waren terwijl we toch echt niet meer dan 500 meter bij de islamitische wijk vandaan waren. Na het bezoek aan een winkel waar ze Jade verkochten (men wat is dat spul duur) was het tijd voor DE Filipijnse specialiteit; Halo Halo. Nou inderdaad Halo Halo zeg wat een mix van zoet, zoeter zoetst. Groene & rode jelly met bruine boontjes, banaan, schaaf ijs, paars ijs, geel ijs, wit ijs kokos en melk. Helaas is melk al jaren iets wat ik niet drink dus zal dit nooit mijn favoriet worden maar het zag er absoluut fantastisch uit :D

Na deze markt/eet tour heeft Jessie ons voorzien van een briefje met een aantal zinnetjes in Tagalog. Met deze zinnetjes konden wij, al stuntelend, de Jeepney chauffeur precies uitleggen waar we naar toe wilde, ideaal maar wat een taal. Na nog wat rond gelopen te hebben in Manila bay was het tijd om naar huis te gaan, op de bank te hangen en uit te rusten.

Maar ik zou echt iedereen de tip willen geven, ga je naar een vreemd land of een nieuwe stad, doe een markt tour en maak kennis met de lokale specialiteiten. Het is leuk, goedkoop en je proeft een beetje van de cultuur en proeft dingen die je anders nooit geproefd zou hebben :D

Liefs,

Kirsten

p.s.
Aankomende week zal ik verhuizen van het huis van Juliette naar mijn gast gezin. Ik ben benieuwd naar mijn nieuwe omgeving.


  • 07 September 2014 - 20:47

    Oma Br.:

    Hoi Kirsten, dus geen land voor mensen die diabetes hebben, maar je doet hier dus weer heel andere ervaringen op vergeleken bij Bali, is hier echter wel het hoofdgerecht ook rijst op verschillende manieren bereid, en eet jij ook zo vaak, pas maar op dat je dan niet dicht groeit want daar is niet zo veel voor nodig, en het zit er sneller op dan dat je het er af krijgt. ben benieuwd of je nieuwe onderdak je straks zal bevallen en of het aardige mensen zijn. Ben je hier volledig vrij in het doen en laten of wordt er ook nog een beetje op je gepast en ben je aan regels gebonden. Hier gaat het allemaal goed en na een gezellig weekend met de brouwers-clan gaat alles weer z'n gewone gang, komende dinsdag ga ik met Sijbren en Monique naar de locatie kijken voor volgend jaar, ook dat weekend valt weer in het weekend 28-29-30 augustus, er was voorgesteld om het volgend jaar eind juni te gaan maar dat lukt niet want dan zijn onze studenten nog niet klaar en zitten dan midden in de toetsen enz.
    wel hoop ik dan dat jij er ook weer eens bij kunt zijn (misschien met vriend?) tot zover en tot een volgende keer veel liefs van oma br. xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Een hoop nieuwe landen,mensen en culturen leren kennen...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 114589

Voorgaande reizen:

05 December 2019 - 29 December 2019

Colombia

22 Juli 2014 - 31 Januari 2015

Maleisië, Bali en stage op de Filipijnen

03 Juli 2013 - 01 September 2013

Let the sun shine!

11 November 2012 - 24 Januari 2013

Stage Humanitarian management 2

29 Juni 2012 - 16 Augustus 2012

Vietnam (of toch niet:?) Maleisie & Bali 2012

01 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Java - Bali 2011

04 Juni 2010 - 14 Augustus 2010

Bali en omgeving

13 Juli 2008 - 12 Augustus 2008

Mijn eerste reis

15 Juli 0000 - 30 November -0001

Zuid-oost Azie 2009

Landen bezocht: