Oud & Nieuw - 12 maanden/365 dagen per jaar - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu Oud & Nieuw - 12 maanden/365 dagen per jaar - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu

Oud & Nieuw - 12 maanden/365 dagen per jaar

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

01 Januari 2015 | Filipijnen, Quezon City

Gelukkig nieuw jaar!

Lieve iedereen, nu weer even een vrolijkere blog want we gaan natuurlijk positief het nieuwe jaar in!

Gister avond heb ik besloten dat er in mijn nieuwe jaar nog heel veel nieuw jaars feestjes gaan plaats vinden. Want hej, wie bepaald dat je "oud & nieuw" alleen mag vieren van 31 december op 1 januari? Oke dat is inderdaad toevallig het moment dat het jaartal waarin je leeft veranderd en dat er nieuwe jaar tallen komen te staan op rekeningen enz.

Maar er zijn natuurlijk heel veel meer "oud & nieuw" momentjes.. Oud en nieuw buiten de lijntjes, gewoon wanneer jezelf vindt dat het tijd is om oud te verruilen voor iets nieuws. Mij bevalt dit idee wel.

Stichting Coba Baca is al lekker bezig met deze oud & nieuw momentjes, zo is de nieuwe bibliotheek bijna af. Toen ik er was is er een afdakje geplaatst voor de brommers zodat deze niet in de zon/regen hoeven te staan. Ook is een groot deel van de meubels al af en ik moet zeggen het ziet er prachtig uit! Eind maart begin april zal het dan zo ver zijn. Coba Baca verlaat oude pand en zal verder gaan in deze nieuwe bibliotheek, gaaf toch? Iedereen die de afgelopen jaren geholpen heeft door te doneren aan de stichting, mee te doen aan like acties of heeft willen luisteren naar mijn verhalen wil ik dan ook heel erg bedanken want dit oud & nieuw momentje is een bijzondere en had niet gekunt zonder jullie steun (oeeeh lekker cliche he? Maar ja oke vooruit, sommige cliches zijn nou eenmaal waar ;-))

Een ander oud momentje dat ik afsluit en verruil voor een nieuw momentje is de "strijd" tussen Bali en Nederland. Want ik hoef natuurlijk niet te kiezen. Mijn hart is groot genoeg voor twee "thuis landen". En die mix is soms gewoon prachtig. Mijn Nederlandse leven bekijken met een Balinese blik zorgt voor grappige inzichten en helpt te relativeren. Het maakt me niet minder ambitieus maar laat me anders kijken naar dingen als relaties, privacy, werk, familie en levensbehoefte. Zittend op een stoep randje voor Kantin 21 (een openlucht kroeg met dagelijks live muziek) met een groep Balinezen en onze eigen drank, zij arak en ik een colaatje, observeerde ik wat er om me heen gebeurde. We spraken over van alles en nog wat in een mix van Indonesisch, Balinees, Engels en Nederlands. De moslim die erbij kwam zitten werd begroet met de hindoe groet "om swastiastu" en dronk gezellig mee. Verschillen leken in 1e instantie kleiner. Zolang je maar een goed persoon bent, maakt het niet uit of je hindoe, moslim, christen, hetro of homosexueel bent. Maar wat er dan wel weer toe doet zijn de onderlinge, vaak ingewikkelde, verhoudingen. Waar je woont, wie is je vader en bij wie je "hoort" was op dit stoeprandje absoluut van belang. Voor het gemak kwam ik dus uit Kaliasem, "hoorde" ik bij Komang Febry en een beetje bij "Kadek Ola" en sloot ik daarmee (on)bewust deuren naar bepaalde rijke Balinezen uit Lokapaksa of andere dorpen met "originele Balinezen". Onderlinge relaties zijn dus erg belangrijk, sociale controle is groot en zoals "de man van Coba, Peer" het omschrijft alles is publiek geheim.

En mijn Balinese leven bekijken met een Nederlandse blik kan ook verhelderend zijn. In Nederland zou ik dit "publiek geheim" zien als een inbreuk op mijn privacy en de sociale controle als bemoeizucht. Mensen staan voor je klaar als het nodig is maar om hulp zal je moeten vragen, die wordt niet ongevraagd gegeven. Relaties zijn belangrijk en kruiwagens zijn handig om ergens binnen te komen maar daarnaast tellen een diploma, (werk) ervaring en mijn eigen inzet toch ook wel erg mee. Nu op dit moment wat lastig want wat zou het handig zijn als ik een leuke baan zou krijgen omdat ik de buurvrouw van het achterneefje van de schoondochter van persoon X ben. Maar aan de andere kant heeft het toch ook wel wat dat mensen kijken naar mijn eigen inzet. Het diploma/papiertjes systeem blijft nog steeds wel iets waar ik niet altijd blij van wordt maar goed een baan krijgen omdat ik de buurvrouw van het achterneefje van de schoondochter van persoon X ben, klinkt toch ook niet helemaal fair.

Hoe lastig het soms is om deze twee werelden te combineren (Nederland begrijpt mn verbalineesde levensstijl niet als ik op Bali ben, Bali begrijpt mijn Nederlandse levensstijl niet als ik in Nederland ben) toch is dat wat ik wil en waar ik dan ook voor ga. Dag strijd, hallo 1+1 = 3 (Stenden mensen komt dit vast zeer bekend voor; "7 habits for highly effective students, Covey" heeft soms toch gelijk).

Op naar een jaar dus met heen veel "oud & nieuw" momentjes waarin ik mijn hart ga volgen gemixt met een vleugje gezond verstand. Want zoals Ketut in Eat, Pray, Love (de meest langdradige film die ik ooit gezien heb, pure meditatie opzich!) zegt; "Sometimes to loose balance for love is part of living a balanced life".

Liefs,

Kirsten

p.s.
Mocht er iemand nog een buurvrouw van het achterneefje van de schoondochter van persoon X hebben die opzoek is naar mij als werkneemster, dan hoor ik dat natuurlijk als nog zeer graag ;-)

p.p.s.
Na mijn vorige blog vroegen mensen of ik eerder naar huis kom. En eerlijk is eerlijk, ik weet dat nog niet. Ik ben sowieso t/m 12 januari nog in Manila om hier mijn stage af te maken en een nieuwe stagiaire in te werken voor ik aan iets nieuws ga beginnen. Ergens rond die tijd beslis ik dan ook wat ik ga doen. Of ik naar mijn Nederlandse thuis kom, nog 1,5 week ga genieten in mijn Balinese thuis of iets totaal nieuws ga ontdekken op het Filipijnse Boracay. Ik houd jullie op de hoogte!

  • 01 Januari 2015 - 12:32

    Ria:

    Wat beschrijf je het weer mooi Kirsten. Ik wens je heel veel mooie, lieve, ontroerende of soms noodzakelijke Oud & Nieuw momenten. Xxxx

Tags: Oud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Een hoop nieuwe landen,mensen en culturen leren kennen...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 114549

Voorgaande reizen:

05 December 2019 - 29 December 2019

Colombia

22 Juli 2014 - 31 Januari 2015

Maleisië, Bali en stage op de Filipijnen

03 Juli 2013 - 01 September 2013

Let the sun shine!

11 November 2012 - 24 Januari 2013

Stage Humanitarian management 2

29 Juni 2012 - 16 Augustus 2012

Vietnam (of toch niet:?) Maleisie & Bali 2012

01 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Java - Bali 2011

04 Juni 2010 - 14 Augustus 2010

Bali en omgeving

13 Juli 2008 - 12 Augustus 2008

Mijn eerste reis

15 Juli 0000 - 30 November -0001

Zuid-oost Azie 2009

Landen bezocht: