Mijn 1e officiele crematie ceremonie.... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu Mijn 1e officiele crematie ceremonie.... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu

Mijn 1e officiele crematie ceremonie....

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

15 Juni 2010 | Indonesië, Batavia

Hoi hoi,

Allemaal voetbal gekeken gister?
Wat een wedstrijd zeg...ze speelde op een Balinees traag tempo, vreselijk!
Ik heb gekeken bij Adirama hotel met een stel Nederlanders en heeeeeeeeel veel Balinezen die ik allemaal getrakteerd heb op...DROP!

De ochtend was voor mij veel indrukwekkender, ik ben namelijk naar een crematie ceremonie geweest.
Heel bijzonder, eerst werd ik netjes in een sarong gehesen een korset om (men wat zit dat strak..) en een balinees blousje en toen konden we gaan.
Het lijk ligt in doeken gewikkeld in een soort kartonnen "grafkist" die op een bamboe bed staat...
De ceremonie begint dan met zingende mensen om de geest van de overleden man op te wekken...
Vervolgens word hij of lopend of op een auto naar de crematie plaats gebracht...
Hier wordt hij 3x om een rotonde gereden zodat de geest het lichaam niet meer kan vinden bij de reincarnatie...
Daarna beginnen de ceremonies op de plek waar het lijk verbrand zal worden...Dit gebeurd met veel rijst en heilig water.
Het as wordt daarna bij elkaar gezocht en in een gele kokosnoot gestopt en daarna uitgestrooid over zee. De botten die overblijven worden verbrijzeld en neer gegooid op de crematie plek.
Zo liep ik daar dus rond met Pidit toen die me vertelde dat waar we stonden botten lagen van de vorige persoon, toch best een naar idee...

Als ik het zo omschrijf klinkt het was apart maar als je het mee maakt is het echt geweldig! en...niemand die huilt of treurig is iedereen lacht en maakt plezier, want als je goed geleefd hebt wordt eht alleen maar beter...

Na de crematie ben ik naar Singaraja gegaan waar ik ongeveer 20 nieuwe boeken gekocht heb!
Vandaag hebben we ze gekaft bij de bieb, gelabeld en in de kast gezet.
Het is een serie moppen boeken en wat informatieve boeken over dieren! :)

Volgens Muljani en Febe erg leuk! :)
Bedankt dus allemaal!

Vandaag weer even kijken bij de Alfamart want die jongen zou nieuwe boeken voor me bestellen dus ik ben benieuwd...

Op het strand gaat het ook goed:)
Eergister 4 meisjes nu 7 meisjes en een jongen!
Het boek, dat ging over de lachende haai, werd dan ook 2x gelezen :)
Top dus!

Nu even wat hotels aflopen want ik ga heeel misschien verhuizen...
De plek waar ik nu zit is super maar doordat ik bij een familie thuis zit is het lastiger om vrienden te ontvangen, voor mij maakt dat niet uit maar voor hen is het lastig (waarschijnlijk omdat Genjek tot een hogere klasse behoort...)

maar...daarover horen jullie nog!

heel veel liefs,

Kirs


p.s.
Fijn de leuke reacties :D En vanavond ga ik proberen de foto's erop te zetten...ze zijn nu de computers aan het updaten namelijk...




  • 15 Juni 2010 - 07:42

    Nelleke:

    Cool hoor!

    Klinkt erg leuk en bijzonder wat je daar allemaal mee maakt!

  • 15 Juni 2010 - 14:22

    Cindy:

    Je gaat foto's eropzetten? Je hebt dus je camera weer terug?

    En het klinkt nog steeds allemaal supertof!

  • 15 Juni 2010 - 19:10

    Claudia:

    Hoi Kirsten

    Haha je voelt je net een sardientje in een blikje hé op zo een ceremonie!!
    Wij hadden dat ook met de opening van ons huis.Ik was zeker één kilo kwijt toen ik de kleren uit deed.
    Nog heel veel plezier en bedankt voor je berichtje op hyves!!

    Groetjes Claudia

  • 16 Juni 2010 - 16:48

    Leny En Geert:

    gefeliciteerd met je slagen
    kun je nu echt vakantie houden veel plezier
    xxxx

  • 16 Juni 2010 - 20:11

    Inge:

    Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!
    Nu kun je helemaal lekker vakantie vieren.

    groeten Inge.

  • 21 Juni 2010 - 09:37

    Oma Br.:

    Lieve Kirsten,Van harte met het behalen van je diploma, zo zie je maar weer de aanhouder wint!!!! en ja dan nu op naar leeuwarden voor het volgende diploma maar dat zal wel lukken want je kiest nu zelf voor deze richting.Ja zo zie je maar dat ieder land weer andere ceremonies kent voor een begrafenis, maar dat geldt natuurlijk ook voor bruiloften en andere feestjes, en het is wel goed dit ook eens mee te maken. Het bloemetje voor je slagen is onderweg, veel plezier ermee, pas goed op jezelf, veel xxxx van oma brouwer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Een hoop nieuwe landen,mensen en culturen leren kennen...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 114861

Voorgaande reizen:

05 December 2019 - 29 December 2019

Colombia

22 Juli 2014 - 31 Januari 2015

Maleisië, Bali en stage op de Filipijnen

03 Juli 2013 - 01 September 2013

Let the sun shine!

11 November 2012 - 24 Januari 2013

Stage Humanitarian management 2

29 Juni 2012 - 16 Augustus 2012

Vietnam (of toch niet:?) Maleisie & Bali 2012

01 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Java - Bali 2011

04 Juni 2010 - 14 Augustus 2010

Bali en omgeving

13 Juli 2008 - 12 Augustus 2008

Mijn eerste reis

15 Juli 0000 - 30 November -0001

Zuid-oost Azie 2009

Landen bezocht: