Sendiri (=alleen) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu Sendiri (=alleen) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu

Sendiri (=alleen)

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

22 Juli 2011 | Indonesië, Batavia

Snik Snik, Eva is weg...toch wel een raar idee zo na 3 weken lol weer alleen te zijn... Gister alleen bij Lumbung gezeten waar Sudi alleen maar zwijmel liefdes liedjes aan t spelen was, bah :P
Vanaf nu dus weer alleen in Lovina, nja alleen...zonder vriendinnen om lekker mee in t Nederlands te roddelen enzo ;-) Zal ook weer wat meer gaan doen bij Coba Baca nu en een organisatie bezoeken in een heel arm dorpje samen met mn Bali papa..Doel van deze 4 weken; goede combi tussen vakantie (evt nog een uitstapje naar Lombok?) en vrijwilligerswerk!

Oh ja mn vergeet-lijst is aangevuld met mn Lonely planet Bali, ik ben mn heilige boek vol aantekeningen en andere zooi gewoon verloren :'( Gelukkig heb ik de Indonesie versie nog...Mn lijst vergeten vanaf huis is weer gekrompen, Fathur heeft nl gezorgt voor een nieuwe oplader voor mn camera! Whoehoe vanaf nu dus weer fatsoenlijke foto's!

Ook zijn de Balinezen ondertussen begonnen met me Balinees te leren nou echt mission impossible met een hoofdletter M wat een taaltje zeg... Rare klanken, maffe kaste verschillen en te weinig overeenkomsten met t Indonesisch..mn lijstje Balinees stopt nu dan ook bij:
Suksema (indonesisch: Terima kasih) = Dankjewel
Pulestis (Indo: Selamat tidur) = slaaplekker
Ken ken kabare (indo: apa kabar) = hoe gaat het
Sing ken ken (indo: tidak apa apa) = geen probleem
Kubus (indo: panas) = warm/heet

Zit dus niet echt een logica in...

Gister ook nog bij de dochter, schoonzoon en kleindochter van Wayan(Bali papa) langs geweest echt super schattig kleinkind! Voor het kleinkind, Candra Dewi was ik meteen tante soort van teken van respect. Ze wonen klein in een soort van rijtjes huizen met veel gezinnen en allemaal gewoon 1 slaap/woonkamer...Hij is politie agent maar momenteel vooral nog aan het terug betalen...want politie agent worden kost hier 100.000.000 idr in ruil voor een jaar salaris van 25.000.000... van die 25.000.000 heb je minstens 15.000.000 nodig voor je huisje en deel van je leven oftewel hij is 10 jaar bezig met t "afkopen" van zijn baan...Het is en blijft een raar systeem, voor alle overheidsbanen betaal je een giga bedrag. Zo ook de docenten op scholen... dat je als docent dan geen Engels spreekt als je engelse les gaat geven is eigenlijk een bijzaak. Maar gelukkig hebben ze voor fatsoenlijke Engelse les in deze omgeving altijd Coba Baca nog...en zijn er gelukkig ook scholen met "opgeleid" personeel :-)

Voor nu weer even genoeg, ik ga even uitzoeken of Komang nou wel of niet naar school gaat en wat werken bij de bieb maar eerst op zoek naar een heerlijke pisang goreng ofzo...mn maag roept om eten:P

heel veel liefs,

Kirsten

• 22 Juli 2011 - 09:00

Oma Br.:

lieve kirsten, hartelijk bedankt voor je mooie kaart met verhaaltje en vertaalde woorden, ha ha, .Begint nu het eigenlijke leven door het helpen bij de bieb? ja en het lijkt nederland wel he met zijn streektaaltjes ik weet wel dat als ik bij mijn jongste zus thuis was en ze spraken er indonesich of misschien was het wel ambonees begrepen wij er ook niets van en riepen we vaak, ondertiteling s.v.p. verder geniet nog maar want voor je het weet ben je aan het aftellen en mag(moet)je weer naar huis. veel liefs van oma br.xxx

• 22 Juli 2011 - 09:08

Ellen:

Hoi Kirs,
    Suksema voor je verslag.
    Ken ken kabare vandaag?
    Voor jou is het vast sing ken ken om je draai weer te vinden.
    Hopelijk is het zonnetje lekker kubus.
    Voor nu veel succes en plezier maar weer en voor straks pulestis!
    XXXX

• 22 Juli 2011 - 09:18

Eva:

AAAAAAAAHHH ik ga bali en jou zo missen! Het was echt een geweldige vakantie, om nooit te vergeten ;) Geef iedereen maar hele dikke knuffels van mij! xxx