Manilla, Manilla... - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu Manilla, Manilla... - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu

Manilla, Manilla...

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

31 Augustus 2014 | Filipijnen, Manilla

Manilla

Toen ik mijn ouders vertelde dat ik van plan was naar Manilla te gaan voor mijn stage waren ze niet bepaald enthousiast. Mijn vader, die zelf heel veel reist voor zijn werk, was toch wel wat bezorgd over zijn "kleine" meisje. De website van het ministerie van buitenlandse zaken werd direct gecheckt en teksten als "Op de Filipijnen is veel criminaliteit. Denk aan overvallen en berovingen op straat. Criminelen gebruiken daarbij vaak grof geweld." stelde mijn vader ook niet echt gerust. Nu scheelt het dat ik geen alcohol drink, geen mega feestbeest ben en het niet bepaald mijn 1e reis naar Azië is maar toch, hem echt gerust stellen was lastig. In Manilla aangekomen moest ik ook echt wel even wennen maar met de voorbereidende training en hulp van lieve collega's, andere vrijwilligers , beveiligingsmensen en behulpzame locals die mij de weg wijzen kom ik een eind. Maar ik blijf me er natuurlijk wel van bewust dat ik in een miljoenen stad woon waar de verschillen tussen arm en rijk bestaan en ik als, blond, klein, westers meisje, wel moet blijven nadenken/alert moet blijven.
Gister heb ik een park en een museum bezocht waar ik een Oostenrijkse ontmoette die ook net in Manilla is aangekomen en hier voor drie maanden zal zitten. We zijn samen het museum in gegaan, hebben wat gedronken bij de Starbucks en telefoon nummers uitgewisseld. Helaas woont zij wel een stuk verder op maar het is sowieso leuk om ook andere buitenlanders tegen te komen :-) Het nieuwe programma van WAP (zie onderaan) zie ik dan ook wel zitten :D

Vervoer in Metro Manilla

Je hoeft maar 1 stap naar buiten te zetten en je ziet het direct, jeepneys, ticycles, pedicaps, taxi's en de LRT (light rail transit) het is druk op de straten en het verkeer wordt geregeld door een combinatie van stoplichten, voetgangers en politie agenten. Heerlijk chaotisch. Het LRT systeem heb ik ondertussen onder de knie. Ik snap hoe het werkt, heb me als een sardientje in een blik naar fijn laten drukken en me verbaasd over de speciale vrouwen coupes en coupes voor ouderen/gehandicapten/zwangere vrouwen/vrouwen met baby's. Waarom hebben wij dat soort coupes niet in Nederland? Ik vind het wel een mooi stukje service. De tricycles ben ik vol op aan het testen, heerlijk in de zijspan van een motor. Van de week werd ik daardoor (met tassen vol boodschappen) thuis gebracht door een heel gezin, gezellig toch? Het Jeepney systeem is van een totaal andere orde... op de zijkant staat waar ze naar toe gaan, je betaald door je geld door te laten geven naar voren en kan overal langs de route stoppen en instappen tot de jeepney echt vol-vol is. Mijn enige probleempje hierbij is dat ik nog geen flauw idee heb waar ik er uit moet enzo maar dat ga ik de aankomende weken ontdekken zodat ik over een tijdje een perfect richtingsgevoel heb...

Arm & Rijk

Zoals in elke grote stad heb je ook hier duidelijke verschillen tussen arm en rijk. Van luxe shopping malls tot sloppenwijken en zwervende kinderen op straat. Zo zag ik van de week hoe een jongetje van een jaar of 4 aan de kant van de weg zat te poepen op een stukje karton. Het was de eerste keer dat ik zo iets (in een stad) zag en vond het toch even slikken. Toen ik gister in een andere stadsdeel rond liep en zo'n zelfde ritueel zag, deed het me al veel minder. Hoe naar het ook klinkt, het zien van armoede went. En wat ik tijdens de Slum tour van Smokey Tours geleerd heb is dat, de mensen creatief zijn, sterk en ook deze kinderen gewoon spelen en plezier maken. Wel zorgt het ervoor dat ik bewuster om ga met mijn spullen. Ik gooi minder snel eten weg en toen ik gister heel veel rijst over had heb ik dat netjes in een bakje gedaan om weg te kunnen geven aan een van de zwerfkinderen aan de doorgaande weg.

World Activity Philippines

Het is niet alleen vakantie dit keer, ik ben hier dus met een reden; leren, studeren, ontwikkelen en proberen wat te betekenen voor World Activity Philippines(WAP). Op dit moment ligt de focus van WAP voornamelijk op het aanbod van vrijwilligerswerk bij partner organisaties maar het idee is dat WAP net zo'n JoHo center wordt als de JoHo centers in Nederland. Inclusief studie materialen, speciale reisverzekeringen en veel voordelen en kortingen voor de WAP donateurs. Eén van de unieke dingen die WAP aanbied zijn Fair Travel, Voluntourism en Social Voluntourism voor mensen die hun reis net wat extra's willen geven. Ook zal er in oktober/november en december/januari een speciaal vrijwilligersproject georganiseerd worden door WAP/JoHo en Smokey Tours. Waarbij Filipijnse en Nederlandse studenten samen een nieuwe tour zullen ontwikkelen. Ik ben echt heel benieuwd hoe dit word maar het lijkt mij super gezellig.

Ik ben nieuwsgierig naar de aankomende weken en benieuwd hoe deze weken mij als persoon zullen veranderen, ik houd jullie op de hoogte!

Heel veel liefs en lieve familie, geniet op familie weekend.

Tot snel!

  • 31 Augustus 2014 - 11:44

    Alettewintermans:

    Wauw Kirsten, wat een mooi verslag van deze toch wel heel andere wereld. Wij komen net terug van een vakantie in Zweden... Een groter contrast kun je volgens mij niet hebben... Heel veel succes daar en ik denk zeker dat jij daar een steentje (misschien wel een flinke baksteen) kunt bijdragen met jouw ervaring en zeker jouw enthousiasme en doorzettingsvermogen! Liefs, Alette

  • 31 Augustus 2014 - 16:34

    Linda:

    Lieve Kirsten, wat een wereld van verschil is het toch en wat een rijkdom dat je mag ontdekken dat onze materiele rijkdom niet voor iedereen is weggelegd, maar dat echte rijkdom in mensen zelf zit.
    We hebben je zeker weer gemist dit weekend en uiteraard het veel over je gehad. En ach, je vader..... die verheugt zich op zijn jungle-tocht met jou straks. Komt allemaal goed.
    Veel plezier, blijf voorzichtig maar geniet vooral van alles. XXX

  • 31 Augustus 2014 - 19:57

    Renate:

    Hoi Kirsten! Bedankt voor je mooie stukje! Heel interessant, wat jij allemaal meemaakt en ook wel spannend (vanuit de visie van een brave burger uit Alphen aan den Rijn, dan,hè!) hou vol, meis, je doet goed werk! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Een hoop nieuwe landen,mensen en culturen leren kennen...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 114855

Voorgaande reizen:

05 December 2019 - 29 December 2019

Colombia

22 Juli 2014 - 31 Januari 2015

Maleisië, Bali en stage op de Filipijnen

03 Juli 2013 - 01 September 2013

Let the sun shine!

11 November 2012 - 24 Januari 2013

Stage Humanitarian management 2

29 Juni 2012 - 16 Augustus 2012

Vietnam (of toch niet:?) Maleisie & Bali 2012

01 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Java - Bali 2011

04 Juni 2010 - 14 Augustus 2010

Bali en omgeving

13 Juli 2008 - 12 Augustus 2008

Mijn eerste reis

15 Juli 0000 - 30 November -0001

Zuid-oost Azie 2009

Landen bezocht: