Van kerst inkopen naar nood paketten. - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu Van kerst inkopen naar nood paketten. - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu

Van kerst inkopen naar nood paketten.

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

05 December 2014 | Filipijnen, Quezon City

Een paar dagen geleden blogde ik nog over de kerst sfeer die hier op de Filipijnen hangt. De eerste kerstfeestjes zijn begonnen, het verkeer is 8x drukker dan normaal en zelfs het voorpagina artikel van de krant ging over kerst.

Nu een paar dagen later is het kerst gebeuren niet overal meer het gesprek van de dag. De voorpagina berichten gaan nu voornamelijk over typhoon Hayupit die door sommige wordt gezien als het kleine zusje van Haiyan de typhoon die vorig jaar zorgde voor ruim 7000 doden en vermisten. Precies een jaar na Haiyan is er een fotoshoot gemaakt ( http://mashable.com/2014/11/07/before-and-after-typhoon-haiyan/?utm_cid=mash-com-Tw-main-link ) waarin duidelijk te zien was hoe hard Tacloban en de andere getroffen gebieden, afgelopen jaar gewerkt hebben om er weer boven op te komen. Maar nog steeds wonen veel mensen in tijdelijke huizen, is de infrastructuur nog niet helemaal herstelt en zitten mensen niet te wachten op weer een natuur ramp. Er verschijnen dan ook veel foto's en berichten van mensen die alvast een nood voorraad inslaan. Ook de Filipijnse overheid is al druk bezig met voorbereidingen. De eerst voedsel en noodpakketten zijn donderdag al naar de gebieden gestuurd die waarschijnlijk het hardst getroffen gaan worden. Ook zijn er al een heel aantal mensen geevacueerd.

Ikzelf ben niet bang. Er zijn nog steeds twee scenario's mogelijk waarbij in één van de scenario's de tyfoon op 100 km van Manila langs komt. Het andere, vervelendere scenario gaat over Leyte en de andere gebieden die vorig jaar getroffen zijn. En dat is vervelend, dat doet me wat, want dat zou kunnen betekenen dat die mensen wéér sterk moeten zijn, weer te maken krijgen met groot natuur geweld en de angst om familie en vrienden te verliezen.

De meningen hier zijn dan ook wisselend. Sommige kerstfeestjes worden verzet omdat mensen het een naar idee vinden kerst te vieren terwijl er in hun land op het zelfde moment mensen zijn die getroffen worden door een natuurramp. Aan de andere kant gaan veel dingen ook gewoon door want tja, life goes on. We houden de weerberichten in de gaten maar lieve familie en vrienden, geen reden tot zorgen, ik woon in een veilig wat hoger gelegen gebied in een goed huis en werk in een stevige shoppingmall dus met mij komt alles goed. En zoals gewoonlijk, ik doe geen gekke dingen ;-)

En welk scenario deze typhoon ook "kiest" ik hoop dat de schade beperkt blijft. Want Filipino's kunnen dan wel geen Balinezen zijn maar ze hebben toch zeker wel een plekje in mijn hart gekregen. Ingat (Take care).

Heel veel liefs en geniet van pakjes avond!

Kirsten

p.s.
Ik kreeg net ook een heel lief Sinterklaas gedicht en een lekker cadeautje van Juliette, Simoun en Petra. Zo lief, zo zie je maar zelfs ver van huis (zonder zwarte Sinterklaas) kun je Sinterklaas vieren :-)