Geuren, kleuren en mooie producten - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu Geuren, kleuren en mooie producten - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Kirsten Vegt - WaarBenJij.nu

Geuren, kleuren en mooie producten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

11 December 2019 | Colombia, Bogota

Goedenacht Holanda!

Na een aantal mooie dagen die in het teken stonden van Romke zijn familie en roots, zijn we gister in de lokale cultuur gedoken.

Na weer een goed ontbijt hebben we onze wandelschoenen aangetrokken om een kunst-expo te bezoeken. De wandeling hiernaartoe was al een uitje opzich. Waar we in Nederland in een winkelstraat veel verschillende winkels naast elkaar hebben, is hier alles gesorteerd op categorie. Zo liepen we eerst een tijd langs schoenenwinkels, gevolgd door brillen, auto onderdelen en koelkasten en vriezers. Volgens Romke een handig systeem... Ook zagen we veel verschil in de leefomstandigheden van Colombianen. Van luxe beveiligde appartementen complexen tot leven onder een kleed of in een zelf gebouwd hutje in de berm.

Op de helft van onze wandeltocht kwamen we bij de fruit en bloemenmarkt aan. Wauw! Het rook hier echt fantastisch! De geur van verse exotische bloemen en allerlei soorten fruit. Daarnaast zag het er heel kleurrijk en vrolijk uit al die kraampjes met bekende en onbekende vruchten. Romke zijn nieuwe favoriet, de maracuja, verkochten ze er gelukkig ook. En ik kocht een pitahaya, een geel ding dat ik er vooral mooi uit vond zien. Gelukkig bleek vanochtend dat hij ook nog eens goed smaakt. Het zachte, witte lichtzoete vruchtvlees zit vol kleine pitjes en smaakte heel verfrissend. Ook hebben we ons verbaasd over het aantal avocado's dat er werd verkocht. Naast de kleine die wij in Nederland hebben, verkopen ze hier ook een grotere variant en alles gewoon echt eetrijp in plaats van de bikkel harde dingen die ze vaak bij de Nederlandse Supermarkt verkopen als "eetrijp".

Met een dikke plak cake achter de kiezen liepen we verder naar de expo. Man dit is groot! Verschillende beurshallen waren gevuld met mensen uit alle streken van Colombia die ambachtelijke (kunst)artikelen uit hun eigen regio verkochten.

Na de accessoires voor in huis, ik heb zowaar niets gekocht (vooral omdat het niet in de backpack past), was het tijd voor een lunch. Een Colombiaans bordje vol vlees, karbonade, worstje, gehakt?worstje, spek, een stukje huid (jak), aardappeltjes en bakbanaan (Jummie). En het mooiste, dit alles mocht je met je handen eten!

Met een goed gevulde maag gingen we verder naar de kleding en souvenir hal. Dit hebben we geweten... bij de eerste kraam was het al raak. Greet kocht een zonnehoed gevolgd door houten pollepels, ovenhandschoenen en een prachtige sjaal.

In het winkeltje van de sjaal was ook ik verkocht. Een vrolijk gekleurde Ruana (soort van poncho) is toegevoegd aan mijn chill-outfit!

Niet veel later ging ook Romke overstag. Hij kocht een handgeweven donker bruine Ruana. Echt, oke ik ben bevooroordeeld en vast niet volledig objectief maar het staat hem echt super! Als ik nog niet verliefd op hem was, zou ik het spontaan worden :-).

Een aantal uur na binnenkomst hadden we het wel gezien. Na een drankje in onze Ruana's bracht een busje ons vervolgens moe maar voldaan terug naar huis.

De aankomende dagen zullen we nog even de toerist uithangen in Bogota. Vandaag gaan naar hét uitkijkpunt van Bogota, de Monserate. Vervolgens spreken we zondag nog een keer af met de Madre van Romke (nu wel in een keer bij de juiste kerk) en dan vliegen we maandag weer door richting de koffiedriehoek regio.

Liefs!

p.s. dit verslag is iets vetraagd doordat ik hem niet kon uploaden, het gaat over 11 december :-)

• 15 December 2019 - 17:59

Alette:

Nou ben ik wel heel nieuwsgierig naar die knapperds in hun Ruana ;)
    Wat leuk om te lezen! Geniet nog maar lekker!!!
    groetjes, Alette

• 15 December 2019 - 22:44

Janny Louissen :

Weer een gezellig verhaal veel plezier verder.
    Groet Janny.

• 18 December 2019 - 11:37

Iris:

Hi Kirsten en Romke,

Wat super om jullie verhalen hier te lezen! Het laatste artikel is van een weekje geleden. Ik hoop dat het nog steeds goed met jullie gaat en jullie bovenal heerlijk genieten!

Btw, wat heb je de artikelen leuk geschreven Kirsten =)
    Oh enneh, die vliegbroek van je... Kan vast wel een keertje aan naar kantoor toch?? Ben zo nieuwsgierig, haha

Veel plezier nog!
    xx Iris